PHM Digital Version 2.21

Version: 2.21

Datum: 2024-05-02

Nästa förväntade version: Början av Juni 2024

Vi är glada över att kunna presentera följande funktionalitet som är nyutvecklad för PHM digital:




Generellt

Funktion: Bank-ID version 6

Sökväg: Inloggning

Måste använda dig utav autostart från Bank-ID och kan inte fylla i ett personnummer och starta upp ett Bank-ID. Tidigare versioner av bank-id slutar fungerar 2024-04-30, därför har vi uppdaterat till versionen som är funktionell efter 2024-04-30.


Specifikationsrader för avier (Samtliga portaler)

Sökväg: Ekonomi - Fakturor

Tidigare har specifikationsraderna gällande avin endast synts på PDF. Nu syns informationen som en tabell när du går in på en specifik kundavi.




Andrahandsuthyrningsgäster - filter i boendelista

Många styrelsemedlemmar har uttryckt en önskan om att kunna se uppdaterade listor över andrahandshyresgäster. Vi har nu implementerat denna funktion i boendelistan. Användare kan nu filtrera efter typ och därigenom få en lista över alla andrahandshyresgäster. Informationen hämtas från Real eller Vitec.


Verifikat kopplat till leverantörsfaktura (Förvaltare plus kund)

Sökväg: Ekonomi - Verifikationer

Om ett verifikat är kopplat till en leverantörsfaktura så kommer du på verifikatet kunna klicka dig vidare till leverantörsfakturan.


Förvaltarportal


Visar alla rader under "utbetalningsfil"

I tidagare versioner har den detaljerade vyn för utbetalningar visat endast de 20 första posterna. Användare kan göra misstaget att endast återföra dessa 20 poster och inte tänka på att finns fler transaktioner på nästkommande sidor


Den här uppdateringen löser problemet genom att samtliga betalrader visas i listvyn för en betalfil. På så sätt missar användare inga betalningar när de återför dem.



Utlägg har fått tidigare förfallodatum

Förfallodag på utlägg ändras från 15 dagar till 7 dagar efter att utlägget skickats till förvaltare. Ändringen gäller endast på nya utlägg som skapas efter uppdateringen.


Hantering av Schablonmoms på inkommande leverantörsfakturor

Den här uppdateringen möjliggör en effektiviserad momshantering för bostadsrättsföreningar med fastigheter med blandad användning. Detta är en alternativ hantering som kan användas istället för den tidigare.

Den nya Schablonmomshanteringen låter dig enkelt fördela standardmoms mellan olika kostnadskonton på samma leverantörsfaktura. Detta är användbart exempelvis när en del av kostnaden (t.ex. uppvärmning) gäller lokaler (med en annan momssats) än resten av fastigheten.


Hur det fungerar:

Du aktiverar funktionen under Administration - Inställningar - Förvaltare - “Inställningar - standardinställningar”.

Därefter kan du skapa de schablonmomstyper som ska användas för era kunder.

På respektive kund anger du sedan vilka schablonmomstyper som ska användas, samt hur stor del av momsen som ska dras av (0-100%)

På inkommande leverantörsfaktura kan man sedan via en dialog koppla aktuell schablonmomstyp till respektive kostnadskonto, vilket automatiskt räknar ut den avdragsgilla delen av momsen.

Den valda kombinationen sparas sedan för kunden och föreslås nästa gång samma konto används.

Utifrån dialogen konteras leverantörsfakturan automatiskt om för att dra av rätt andel moms.

Om schablonmoms använts tidigare för ett visst konto på en kund öppnas fördelningsdialogen automatiskt för nya leverantörsfakturor, med tidigare använda schablonmomstyper föreslagna.

Fördelar:

Sparar tid och säkerställer korrekt momshantering för komplicerade bostadsrättsföreningsfakturor.

Förenklar bokföring och rapportering.




Objektstyper (Tjänster) - Teknisk förvaltning


Kunder i PHM Digital som kopplade mot Rekyl och är kopplade till flera projekt stöter ofta på problemet att samma fastighetsadress är upplagd för varje projekt. Detta skapar förvirring för styrelsen i PHM Digital när de ska skapa ett serviceärende, eftersom de då ser samma adress flera gånger och inte kan avgöra vilket projekt adressen hänför sig till.


För att lösa detta har vi förbättrat funktionen genom att införa begreppet "Projekttyp", som fungerar som en tjänstebeskrivning. Användare kan nu koppla specifika tjänster, såsom städning, till en adress för ett specifikt projekt, medan underhåll kan kopplas till en annan adress. När en styrelsemedlem eller en boende gör en felanmälan kommer adressen endast att visas en gång, och de kan då enkelt välja vilken tjänst de önskar koppla till den.

Grund projekttyperna för förvaltaren läggs in under Inställningar - Administration - Förvaltare och scrolla ner till Projekttyper

Inställningarna för de olika adresserna görs under "Teknisk förvaltning" - "Objekt". Där kan ni även göra val om objektet ska vara tillgängligt för styrelsen, de boende, eller i den externa styrelseportalen.



Förvaltaren har möjlighet att lägga upp generella beskrivningar av tjänsterna, men kan även tillhandahålla specifika instruktioner för en enskild kund. Detta görs på respektive adress.





Förvaltaren kan i listan över objekt filtrera fram de objekt som saknar projekttyp genom att använda dropdown-menyn "Behöver hanteras".



Tusentalsavgränsare vid utbetalningar

Sökväg: BG/ISO


Vi har lagt till Tusentalsavgränsare i de fönster som har saknat detta.



Sekundär filtrering betalförslag

Sökväg: Leverantörsbetalningar - Fliken betalförslag

Vi har nu infört en extra sortering i listan över betalförslag. Tidigare kunde man endast sortera efter exempelvis förening eller förfallodatum. Nu har vi lagt till en sekundär sortering på förfallodatum, vilket innebär att användaren kan sortera på förening och samtidigt se utbetalningarna i ordning efter förfallodatum. Detta förbättrar överskådligheten och effektiviteten i hanteringen av betalningar.


Summering totalt valt belopp för utbetalningar

Sökväg: Leverantörsbetalningar - Skapa utbetalningsfil

mmering av utbetalningar visas nu under "Skapa betalningsfil" där den totala summan för markerade betalningar visas.



Röstlängd innehåller nu information om obetald avi

Denna uppdatering förbättrar röstlängden genom att tydligt markera medlemmar med obetalda fakturor samt de som äger flera objekt.

Vad den gör:

  • Identifierar medlemmar med förfallna hyresfakturor för alla giltiga kontrakt och markerar dessa medlemmars namn med en symbol ² i röstlängden (formulärvy, PDF och Excel).
  • Röstlängden använder nu en symbol ¹ för att markera medlemmar som äger mer än ett objekt i listan (Tidigare användes en asterisk *). Detta förtydligar att de endast har rösträtt för ett objekt.


Förbättringar av guiden lägg till ny tekniskförvaltningskund


Användare kan nu direkt i guiden lägga till vilken region kunden ska vara kopplad till, vilket är användbart för förvaltare som arbetar med regionindelningar.


Användare har nu möjligheten att välja om klientansvariga ska få olika notiser som skapas för systemet, eller om användaren ska vara dold för kunden.


Användaren kan direkt från guiden koppla objekt till rätt projekttyp och även välja var objektet skall vara synligt.





Koppling till Vitec

PHM Digital har utvecklat en integration med Vitec, ett nytt fastighetssystem. Förvaltare kan nu koppla på kunder på samma sätt som vi tidigare gjort för REAL.


Funktionen är för närvarande endast tillgänglig för Bredablick och Nordstaden.


Leverantörens fakturanummer visas i e-postnotifieringen när användaren har gjort en kommentar vid attestering.

Sökväg:

I mailet framgick tidigare systemet interna fakturanummer som inte längre syns ut till förvaltare/kund, nu visas istället fakturanummer från leverantören i mailet så att kunden lättare kan hålla koll på vilken faktura som kommentaren avser.


Kundportal

Ingen ny funktionalitet i denna uppdatering.



Boendeportal

Ingen ny funktionalitet i denna uppdatering.



Revisorsportal

Ingen ny funktionalitet i denna uppdatering.



Mäklarportal

Ingen ny funktionalitet i denna uppdatering.

Svarade detta på din fråga? Tack för din feedback! Det uppstod ett problem vid skickandet av din feedback. Var vänlig försök igen senare.